פַּס הֶאָטָה  בשבילי אופניים

עעעעע
  1. פס הֶאָטָה או בַּמְפֶּר) הוא אמצעי המיועד להפחית את מהירות הנסיעה של כלי רכב בכבישים ובכך להפחית ולמנוע תאונות דרכים. צורתם של פסי האטה היא לרוב מעוגלת או אליפטית, והם פרוסים לרוחבו של הכביש.

רובם של פסי ההאטה הם באורך של כארבעה מטרים ובגובה שבין 8–10 סנטימטרים והם בנויים מאספלט או מאבן משולבת. לרוב, פסי האטה מסומנים בתמרורים וסימני כביש שמאפשרים לנהגים לזהות בקלות את פסי ההאטה ולהאט את מהירות נסיעתם

מבדיקות שנערכו בישראל עולה כי פסי האטה הביאו להפחתה ניכרת במהירות הנסיעה ולהגברת בטיחות הנסיעה. כמו כן, עשרות אלפי צמיגים בשנה מוצאים את דרכם חזרה אל הכביש בצורת פסי האטה ורוכבי אופניים. סוגים של פסי האטה:

באירופה קיימים תקנים מחמירים לפסי האטה אשר מגדירים את גובהם, רוחבם והחומרים מהם מותר לייצר פסי האטה כדי לשמור על בטיחות המשתמשים בדרך. בישראל לא קיים תקן המסדיר נושאים אלו.

אמצעי דומה הוא פס הרעדה, סדרת פסים קטנים מאוד שמטרתם להתריע בפני נהג רכב הנוסע במהירות גבוהה בכביש בין עירוני, כי עליו להוריד מהירות. לרוב פסי הרעדה קיימים לפני מחסומים

  1. נכון שזה מסוכן ומעצבן שרוכב אופניים או קורקינט על המדרכה. גם לרוכבי הכלי הדבר יכול להיות מסוכן – צמתים, פתאום נגמר השביל, באיזה נקודה והתמזג עם המדרכה… לא תמיד השביל מתוכנן, בוצע נכון ולא תמיד הוא בטיחותי. רוכבי האופניים בעצם צריכים לבחור: לסכן הולכי רגל, או לסכן את עצמם.

לפעמים השביל הוא באותו גובה של המדרכה. ההיגיון כנראה הוא לאפשר לרוכב לסטות למדרכה כשבא מולו רוכב אחר, הם לא רחבים מספיק. גובה זהה למדרכה הוא בעיה! זה מעודד זליגה של הולכי רגל לשביל האופניים ורוכבי אופניים למדרכה. לפעמים יש מצב שגם רכב יכול לעלות על שביל הזה. כדי להיות בטוחים, אפשר להוסיף עמודים (bollards) כדי לדאוג שכלי רכב לא יעלו על השביל.

קורה שהשביל נעלם ומופיע באופן בלתי צפוי ובלי אזהרה מוקדמת. גם יש מקרים במקרים של צמתים, או תחנות אוטובוס, או ריהוט רחוב אחר.

בקשר לצמתים, לא תמיד גם הרוכבים מאטים וזה מאוד לא בטוח.

חשוב התנהגות, חינוך, תשתיות.

  1. לכן, אם לקחת בחשבון גם ניסיון התקנת את פסי האטה ברחובות ובכבישים וגם את הבעיות  של שבילי האופניים והקורקינט, הייתי ממליץ להתקין את הפסים (במפרים) גם עבור אופניים במקומות שזה חשוב. הם צריכים להכריח רוכבי אופניים ורוכבי קטנועים להאט.

"גבנון מלאכותי" צריך לאלץ רוכבי אופניים וקטנועים להאט לפני שהם עולים על הכביש או יוצאים מהחצר. אגב, לפעמים זו יוזמה של תושבי המקום

ניתן לחצות את הרחוב (והמדרכה) רק בהגבלות כאלה ברגל. הדבר מהווה מטרד יותר עבור אנשים עם עגלות, אנשים עם מוגבלות בניידות או תושבים מבוגרים מאשר עבור רוכבי אופניים. מי שהתקינו מעצרים קיוו ככל הנראה לצמצם את מספר התאונות באמצעות אמצעים כאלה. אבל לדוגמה, בהתחשב במדרכה במורד, הותקנה במפר כדי להגביל את המהירות של רוכבי אופניים בתנועה, אפשרית.

מה לגבי בטיחות? מטרתם של פסי האטה היא לכפות הפחתה במהירות של כלי רכב. אבל כדאי לדמיין מה יעלה בגורל המכונית אם הנהג יחמיץ את מכשול המהירות. סביר להניח שאחד המרכיבים של המכונית יסבול:  פגוש, במפר או אגזוז

מה יקרה אם רוכב אופניים לא מבחין באי אחידות המותקנת על המדרכה? לא לכל רכב הדו-גלגלי יש בולמי זעזועים. אבל סביר להניח, ברגע של בלימת חירום, הסיכון לנפילה עבור אדם באוכף עולה בחדות

MASTAQ

כתבות נוספות בתחום

אנו שמחים להביא בעמוד זה מידע לתועלת הציבור. יחד עם זאת התכנים אינם מהווים עצה, המלצה או את עמדת האתר , ועל כל משתמש לבחון את המידע ולשקול איזה שימוש ראוי לעשות בו, רשימה זו אינה ממצה ואינה תחליף לייעוץ משפטי. אין באמור לגרוע מהאמור בתקנון האתר, לרבות בנוגע להגבלת אחריות. מערכת פורטל סייפטי נט עושה כמיטב יכולתה להביא בפניכם חדשות , כתבות ,מחקרים וידיעות מהארץ ומהעולם בפורטל המון אינפורמציה בתחום הבטיחות בכל הצעה בקשה רעיון נשמח באם תיצרו קשר

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *