מנהלת תקומה פרסמה את הנוהל לשיקום יישובי הנגב המערבי

בארי - אתר pikiwiki
לפי נוהל שיקום הנגב המערבי, שפירסמה מנהלת תקומה, עשרה יישובים ינהלו בעצמם תקציב שיקום, שיעמוד על מאות מיליוני שקלים; המשמעות: לראשונה המדינה תפצה בסכום גדול כל כך אנשים פרטיים על נזק שנגרם להם בשל מלחמה
מנהלת תקומה פירסמה בשבוע שעבר את הנוהל לשיקום יישובי הנגב המערבי. הנוהל חסר תקדים בסכומי התקציב שבו, וגם בדרך שבה ינוהל — היישובים שנחרבו יקבלו תקציבי שיקום, שאותם ינהלו בעצמם. סך התקציב שהקצתה המנהלת לשיקום היישובים הוא 1.5 מיליארד שקלים, שישמשו לשיקום היישובים והבתים בתוכם, ולא לפיתוח עסקי או השקעות. התקציב גבוה פי חמישה מזה שהיה אמור להתקבל לפי חוק מס רכוש. המשמעות: לראשונה המדינה תפצה בסכום גדול כל כך אנשים פרטיים על נזק שנגרם להם בשל מלחמה.

הפיצוי נקבע ברמה של כל יישוב, לפי עומק הנזק בו — מספר הבתים שמיועדים להריסה, לשיפוץ עמוק או לשיפוץ קל. שלושה יישובים, שבהם יותר מ–100 בתים שמיועדים להריסה ו-200–300 שמיועדים לשיפוץ, יקבלו את הנתח הגדול ביותר של התקציב — כפר עזה, בארי וניר עוז. כל אחד מהשלושה יקבל תקציב של מאות מיליוני שקלים.

שבעה יישובים נוספים, שחדרו אליהם מחבלים אך הנזק בהם קטן יותר, יקבלו תקציב של עשרות מיליוני שקלים כל אחד. אלה היישובים נירים, רעים, כרם שלום, עין השלושה, חולית, כיסופים ונחל עוז. כל עשרת היישובים האלה ינהלו את השיקום שלהם בעצמם, כלומר יחליטו איך לבנות מחדש בתים שמיועדים להריסה, היכן לבנות, אם להרוס גם בתים שלא ניזוקו במקרים שבהם השכונה כולה מיועדות להריסה, ואם להעתיק בתים ממקומם. היישובים גם יוכלו להשקיע את התקציב בשיקום סביבתי. ההחלטות נתונות כולן ליישובים עצמם, שיצטרכו אולי גם ליישב מחלוקות שיפרצו בין תושבים.

מנהלת תקומה הציבה רק שתי הגבלות על היישובים: הראשונה – יש לבצע את תוכנית השיקום בעזרת חברות מנהלות שמאושרות בידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), ויעזרו ליישובים בניהול הכספי ובחתימת החוזים המשפטיים, בנוסף לסיוע בתכנון. החברות המנהלות יקבלו תקורה של עד 12%. השנייה – היישובים יצטרכו להוציא לפחות 60% על שיקום בתי המגורים — כלומר לכל היותר 40% מהתקציב יכול להיות מופנה לדברים אחרים, כמו שיקום סביבתי ותשתיות חדשות.

שאר היישובים בנגב המערבי יקבלו סכומים נמוכים יותר, של מיליוני שקלים בודדים לכל יישוב. רובם הגדול — שהנזק בהם הוא מועט יחסית — כבר קיבלו פיצוי ממס רכוש, וכעת מנהלת תקומה תאפשר להם לקבל תוספת תקציב, כדי לשפץ מספר גדול יותר של בתים.

אמות המידה של מס רכוש לשיפוי בגין נזקי מלחמה מחמירות מאוד. מס רכוש מפצה רק עבור מה שניזוק. למשל, אם נהרס חלון אחד בבית, מס רכוש ישלם רק עבור אותו חלון, גם אם המשמעות היא שבבית יהיה חלון אחד שונה מהשאר. כמו כן, אישור להריסת מבנה על ידי מס רכוש צריך לעמוד באמות מידה מחמירות — לדוגמה, דירה שנשארה עומדת בתוך מבנה רכבת שמיועד כולו להריסה, לא תאושר להריסה. גם בית שחרב, אבל הגג והרצפה שלו עוד קיימים, לא יקבל אישור הריסה. בשל אמות המידה האלה יש פערים עצומים בין מספר הבתים להריסה שאושרו בידי מס רכוש, 100, לבין מספר הבתים שסומנו להריסה בידי מנהלת תקומה, 500.

במנהלת תקומה סברו כי אמות המידה של מס רכוש, שאמנם מתאימות לחוק ולמקובל בעולם הביטוח, אינן סבירות במקרה של הנזק שהתחולל עקב מתקפת 7 באוקטובר, בגלל המספר הגדול של הבתים שניזוקו. לפי עמדת המנהלת, לא הגיוני להתחיל להתעסק עם החלפת חלונות, וסביר יותר פשוט להרוס ולבנות שכונות שלמות מחדש. בנוסף, ישנו אפקט הטראומה — ישנם בתים שהנזק הפיזי בהם קל, אבל נעשו בהם מעשי טבח, ולכן הדיירים לא מוכנים לחזור אליהם כלל, או לא מוכנים לחזור אלא לאחר שיפוץ מקיף. באפקט הזה חוק מס רכוש אינו מכיר.

כדי להתגבר על מגבלות החוק של מס רכוש, בחרו בתקומה ללכת על מודל זה של מתן תקציב ישיר ליישובים — כך שיקבלו את ההחלטות וינהלו בעצמם את השיקום, בלי קריטריונים מגבילים. הכלל הוא שככל שנגרם נזק כבד יותר, התעריף המשולם ליישוב גבוה יותר, כדי לאפשר התאמה של המרחב הציבורי.

גם העיר שדרות מקבלת תקציב לשיקום מבנים שנפגעו. בעיר יש כ–70 דירות שנהרסו וכ–1,000 בתים שספגו פגיעות שונות — רובם אחרי 7 באוקטובר. לעומת זאת, אופקים — שבה עשרות בתים שנחדרו ונהרסו ב–7 באוקטובר — אינה נכללת בתוכנית של מנהלת תקומה. כרגע המענה היחיד שניתן לשיפוץ בתים באופקים או בנייתם הוא לפי כללי מס רכוש — כאמור, כחמישית מזה שמשולם לשאר יישובי הנגב המערבי. החלטת הממשלה תחמה את גבולות הגזרה של מנהלת תקומה ליישובים שבמרחק עד 7 ק"מ מרצועת עזה.

עם זאת, הממשלה עדיין לא קיבלה החלטה בנוגע לגבולות מנהלת תקומה מבחינת התקציבים הגדולים עוד יותר: תקציבי ההשקעה והפיתוח, ולא שיפוץ הבתים. ההחלטה על כך מתעכבת כבר חודשים, בגלל חוסר יכולת של ראש הממשלה לעמוד בלחצים פוליטיים של ראשי רשויות באזור — וללא החלטה, תקציבי הפיתוח אינם מועברים.

כתבות נוספות בתחום

אנו שמחים להביא בעמוד זה מידע לתועלת הציבור. יחד עם זאת התכנים אינם מהווים עצה, המלצה או את עמדת האתר , ועל כל משתמש לבחון את המידע ולשקול איזה שימוש ראוי לעשות בו, רשימה זו אינה ממצה ואינה תחליף לייעוץ משפטי. אין באמור לגרוע מהאמור בתקנון האתר, לרבות בנוגע להגבלת אחריות. מערכת פורטל סייפטי נט עושה כמיטב יכולתה להביא בפניכם חדשות , כתבות ,מחקרים וידיעות מהארץ ומהעולם בפורטל המון אינפורמציה בתחום הבטיחות בכל הצעה בקשה רעיון נשמח באם תיצרו קשר

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *