צומת שדה צבי, צומת תדהר, צומת יושיביה, הכניסה הצפונית לנתיבות וצומת מעון: אלה רק חלק מהצמתים המסוכנים בנגב, ברבים מהם בני אדם איבדו את חייהם. למרות זאת, המדינה וחברת "נתיבי ישראל" מתעכבות בהסדרת הצמתים
בשנת 2014, שנה קודם לתאונה הקטלנית שבה נהרגו שלוש הצעירות, אישרה הממשלה תקציב לתכנון כביש 293 מבית קמה לבית הגדי, כולל הסדרת צומת הכניסה והיציאה של מושב שדה צבי. אבל נכון לשבוע זה העבודות טרם הסתיימו וצפויות להימשך עוד חודשים.
מאז התאונה שבה נהרגו נחמיאס ושתי חברותיה אירעו בצומת לא מעט תאונות, חלקן קטלניות. ביום שני בשבוע שעבר אירעה עוד תאונה בצומת כשרכב פרטי ומשאית התנגשו בסמוך אליו.
"לצד פיתוח תשתיות כבישי הדרום יש כבישים וצמתים, בעיקר אלה הסמוכים ליישובים, שלא טופלו ולא הותאמו לגידול האוכלוסייה והרכבים על הכביש", אומר השבוע יו"ר מרכז השלטון האזורי וראש המועצה האזורית מרחבים, שי חג`ג`, שצומת הכניסה לשדה צבי נמצא בשטח שיפוט המועצה בהנהגתו.
צומת שדה צבי אינו הצומת המסוכן היחידי באזור הנגב. צומת הכניסה למושבים ברוש, תדהר ותאשור שעל כביש 25, בקטע שבין נתיבות לאופקים, נחשב אף הוא למסוכנת ביותר ומספר תאונות הדרכים הקשות שהתרחשו בו בשנים האחרונות הוא העדות לכך. לפני חודשים אחדים יצאו תושבי האזור, בתמיכת המועצה האזורית בני שמעון ,למאבק ודרשו להתקין רמזורים בצומת, אך עד היום טרם הוצבו הרמזורים החיוניים כל כך להסדרת התנועה במקום. "המועצה נמצאת בקשר רציף עם נתיבי ישראל על מנת להוציא את ההחלטה על רמזורי הצומת אל הפועל", אומר ראש המועצה האזורית בני שמעון, ניר זמיר. "יש בצומת הזה סכנה ממשית לתושבים מדי יום. אני קורא מכאן ל`נתיבי ישראל` לקדם את העבודה מהר ככל הניתן ולשמור על חיי האזרחים".
גם צומת יושיביה שבמועצה האיזורית שדות נגב מתגלה כצומת קטלנית במיוחד. מנתוני עמותת "אור ירוק" המתבססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אירעו בעשור האחרון 14 תאונות דרכים בצומת זו, שבהן נפצעו יותר מ־30 בני אדם, עשרה מהם קשה. בזכות מאבק ממושך של שש שנים מול משרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל להסדרת הכניסה והיציאה ממושב יושיביה, החלו באחרונה עבודות להצבת רמזור חדש. אךהעבודות צפויות להסתיים רק בעוד כארבעה חודשים.
במועצה האזורית שדות נגב מציינים שעם הגידול הדמוגרפי של אוכלוסיית המועצה, הצבת הרמזור צפויה לפתור גם את בעיית עומסי התנועה באזור המקשה על תושבים ואורחים להיכנס למושב ולצאת ממנו.
"הצבת הרמזור הינה מתבקשת והכרחית לאור תאונות הדרכים שהתרחשו", אומר ראש המועצה האזורית שדות נגב, תמיר עידאן.
לא הרחק משם נמצא צומת הכניסה והיציאה הצפונית של נתיבות הנחשב גם הוא לצומת מסוכן ובלתי מרומזר. הפנייה בצומת מכביש 25 אל חלקה הצפוני של העיר ואל היישובים מערבית לעיר מסוכנת, וגם אין במקום רמזור או כיכר תנועה שיסדירו את התנועה אל העיר וממנה. במועצה האזורית אשכול ממתינים זה שנים להסדרת הצמתים המסוכנים והבלתי מרומזרים שבכביש 232, עורק התחבורה הראשי של יישובי המועצה.
הצומת המסוכן ביותר הוא צומת מעון, הידוע גם בתור צומת מגן, הממוקם במפגש של כביש 232 וכביש 241 המוביל מצומת גילת לחבל אשכול. מדובר בצומת עמוס ביותר, בעיקר בשעות השיא של הבוקר והערב. לפי הנתונים, אירעו בצומת הזה בעשור האחרון 19 תאונות דרכים שבהן נפגעו 34 בני אדם, ביניהם שני הרוגים ושני פצועים קשה. "אחרי שנים של מאבק מול משרדי הממשלה", מציין ראש המועצה האזורית אשכול, גדי ירקוני, "הצלחנו השנה להבטיח את תקצוב המשך הרחבת כביש 232 המסוכן בתוך תקציב המדינה לשנת 2022. המשמעות היא שבקרוב מאוד יחלו עבודות ההרחבה. נתיבי ישראל צפויים להתחיל כבר בחודש הבא בהזזת התשתיות לאורך המקטע ובסיומן, בתחילת 2022, יחלו עבודות ההרחבה".
תגובת חברת "נתיבי ישראל": ״לגבי צומת יושיביה, החברה נמצאת בשלבי ביצוע להתקין רמזור בצומת. באשר לכניסה הצפונית לנתיבות, בסמוך ליישוב תקומה, החברה תחל בהקמת כיכר שתהווה כניסה חדשה לעיר. בכל הנוגע לצומת הצפוני של נתיבות נמצא הפרויקט בהכנה למכרז בשנת 2022, בהנחה שיתקבל תקציב על ידי משרד האוצר.
"באשר לצומת תדהר – תאשור מתוכנן רמזור בצומת, והפרויקט נמצא כיום בשלבי התכנון. היקף ההשקעה בהצבת הרמזור והסדרת הצומת נאמד בשני מיליון שקל והצפי לתחילת העבודות בצומת הוא ברבעון השני של שנת 2022".
ב"נתיבי ישראל" ציינו עוד שהחברה הרחיבה את צומת שדה צבי עם נתיבי האצה והשתלבות ושבוצע יישור לכביש כדי להגדיל את טווח הראייה ליוצאים מצומת שדה צבי לכיוון כביש 293.
בחודש אוגוסט 2022 מתוכננת, כך לפי נתיבי ישראל, הרחבת כביש 232. במסגרת העבודות תבוצע הרחבה לכביש דו־מסלולי ודו־נתיבי ויותקן רמזור בצומת מעון.