חובת הקלטת שיחה ומסירתה לצרכן נמצאת בשלבי גיבוש – הגברת שקיפות בין עוסק לצרכן

DST02649

המועצה לצרכנות בוועדת הכלכלה: יותר מ-10,000 תלונות מתקבלות בשנה על עסקאות טלפוניות; ח"כ מגן תלם קראה לממשלה לקדם את הצעת החוק לטיפול בבעיה

ח"כ מגן תלם אמרה את הדברים בישיבה ראשונה של ועדת המשנה לבחינת כשלים בצרכנות בראשותה; הרשות להגנת הצרכן: רבע מכלל התלונות המתקבלות עוסקות בעסקאות טלפוניות – הצעת החוק שתחייב הקלטת שיחה ומסירתה לצרכן נמצאת בשלבי גיבוש, אך מתעכבת בשל דיונים בין משרדי הממשלה

ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לבחינת כשלים בצרכנות, בראשות ח"כ לימור מגן תלם, התכנסה היום לישיבתה הראשונה ודנה בדרכים להגברת שקיפות בין עוסק לצרכן. הוועדה עסקה בנושא הקלטת שיחות בין העוסקים לצרכנים, שמירתן ומסירתן לצרכן.

בפתח הדיון, סיפרה ח"כ לימור מגן תלם, כי במסגרת עניין אישי שלה אל מול חברת פרטנר, ביקשה לשמוע שיחה שקיימה עם החברה, אז התבקשה להגיע למרכז שירות של החברה. בהקשר זה, הוסיפה, יש גם מבוגרים שרוצים לשמוע שיחה שהוקלטה ומטריחים אותם להגיע למרכזי שירות. מגן תלם העירה כי הוועדה מבקשת לבחון כשלים בתחום הצרכנות ולמצוא להם פתרונות במטרה להגן הצרכן וזכויותיו אל מול העוסק, אשר נמצא בעמדת כוח. עוד הוסיפה כי מפניות רבות שקיבלה מן הציבור עולה כי הנושא הזה של הקלטת השיחה מטריד רבים. ביחס לעסקאות מכר מרחוק, ציינה כי לעיתים מתגלעות בעיות בין הצרכן לעוסק, כדוגמת חוסר הלימה בין מה שהובטח מרחוק בעסקת המכר מרחוק לבין מה שניתן בפועל.

הממונה על הרשות להגנת הצרכן, עו"ד מיכאל אטלן, ציין כי הצורך בהתערבות המחוקק נובע משני דברים – האחד – שיחות השיווק הן כלי לעוקץ הצרכנים. השני – שיחות והתנהלות צרכנים למול העוסקים. משכך, התקבלה החלטת ממשלה בשנת 2020, והרציונאלים העומדים בבסיסה הינם הקלטה ומסירה של השיחה ככלי עזר לצרכן להוכחת טענותיו וכן ככלי להעצמת הצרכן ולשמירת האינטרסים הכלכליים שלו אל מול העוסק. עוד הוסיף כי רבע מכלל התלונות המתקבלות עוסקות בעסקאות שבוצעו בטלפון, ובתוך עסקאות אלו יש חלוקה של התלונות, כאשר מספר רב של התלונות נוגע לתקשורת, מוצרי חשמל וכן ריהוט ומטבחים.

היועצת המשפטית של הרשות להגנת הצרכן, עו"ד חנה וינשטוק טירי, ציינה כי לעיתים יש פערי מידע שהצרכן מעלה למול העוסק, ובמקרים רבים מדובר בסיטואציה של "מילה כנגד מילה". כמו כן הוסיפה, כי יש גם חוסר הלימה בין החוזה הכתוב לבין הנאמר בשיחה. מדובר בפרקטיקה הרווחת בתחום השיווק הטלפוני, ועל גבי פלטפורמה זו התפתחה שיטת העוקץ כנגד קשישים ואוכלוסיות חלשות נוספות, הסבירה. עוד אמרה כי על מנת לצמצם את פערי המידע בתחום השיחות הטלפוניות עולה החשיבות לחייב את העוסקים להקליט את השיחות, בין אם העוסק פונה ובין אם הצרכן. עו"ד וינשטוק ציינה כי לפי הצעת החוק המתגבשת, העוסק יחויב לשמור את ההקלטה למשך שנתיים לפחות וכן למסור השיחה המוקלטת לצרכן ע"פ בקשתו. השיחה תונגש לצרכן בהתאם להוראות שיקבעו בחקיקת משנה.

ביחס להשלכות של הפרת החוק, אמרה עו"ד וינשטוק כי אי הקלטה או מסירה לצרכן יוביל קודם כל לעיצום כספי. שנית, במידה שהעוסק לא מוסר את השיחה לצרכן ע"פ דרישתו – ישנה חזקה (הניתנת לסתירה) ולפיה הצרכן צודק בטענותיו כלפי העוסק, דבר בעל משמעות גדולה בהליך אזרחי. עו"ד וינשטוק ציינה כי היא תחול על שיקה שיווקית בעסקאות למכירת טובין למעט מזון, ייעוץ למשכנתאות, שירות לבדיקת זכויות רפואיות, שירותי תקשורת ובכלל זה שידורי טלוויזיה, טלפוניה, אינטרנט ועוד.

ביחס לעלויות העוסקים ביישום ההצעה, ציינה כי החברות הגדולות ממילא מקליטות היום את השיחות. לגבי עסקים קטנים ובינוניים, ציינה כי עומדת להם האפשרות לשמור את השיחות בענן בעלות לא משמעותית, התלויה במספר השלוחות של בית העסק. במידה שהעוסק לא בוחר לשמור בענן אלא על המחשב, העלות תהיה גבוהה יותר. אם לבעל עסק יחידני יש אפשרות לשמור את השיחות באפליקציות זמינות.

עו"ד וינשטוק עדכנה כי הצעת החוק הופצה כתזכיר חקיקה, והיא בשלב שלפני אישור ועדת שרים לענייני חקיקה. "אנו מתעכבים שכן אנו בעיצומם של דיונים בין משרדי הממשלה, בעיקר למול משרד האוצר שחושב שיש פה נטל רגולטורי. משרד התקשורת, למשל, סבור שנכון להחריג מן החוק חברות תקשורת קטנות. הנושא נמצא על השולחן ואנו מקווים שהמחלוקות תיפתרנה בקרוב", אמרה וינשטוק.

מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות, עופר פיינשטיין: "אין ספק שמדובר בנושא שמטריד את הצרכן ומהווה דוגמה לפערי הכוחות בין הצרכן לעוסק. אנו סבורים שצריך לשים לב במסגרת החקיקה להתקדמות הטכנולוגיה. לא יתכן שישלחו את הצרכן לאיזה מרכז, כאשר ההקלטות נשמרות בענן. הטכנולוגיה היא פשוטה, ואנו בעד הצעת החוק. זהו מהלך מבורך", אמר. בהתייחס לנושא העלויות, אמר כי הן זניחות לחלוטין. "אם הקלטתם כבר – תנגישו, ובצורה ברורה", אמר פיינשטיין.

מנהלת רגולציה וקשרי ממשל במועצה הישראלית לצרכנות, עו"ד הדס יעקובסון ציינה כי ככל שזה נוגע לאוכלוסייה מבוגרת עדיין יש בעיה, והנתונים הם מדהימים – מעל עשרת אלפים תלונות בשנה על עסקאות טלפוניות, ולא רק בתחום התקשורת ומכשירי החשמל, אלא גם בתחום הלימודים והקורסים המקוונים.  בהקשר זה, אמרה עו"ד יעקובסון כי מבטיחים לאוכלוסיית החיילים המשוחררים "הרים וגבעות", לרבות כסף ותעודות, אולם לאחר מכן קשה מאוד להתנתק מהעסקה. עוד ציינה כי הפתרונות הטכנולוגיים העומדים בפני החברות הם אדירים ועל כן אינה סבורה שמדובר בנטל כלכלי כבד עבורן.

נציגת אגף תקציבים במשרד האוצר, נועם דן, ציינה כי בימים אלו מתקיימים דיונים קדחתניים ברמה הבין משרדית, וכי יש שאיפה כי הצעת החוק הזו תמנע כמה שיותר פגיעה בצרכנים, ומצד שני לא תהווה נטל לעוסקים. לדעת משרד האוצר, אמרה, חובת ההקלטה מהווה נטל רגולטורי משמעותי ביותר. בנוסף, יש צורך להפריד בין עסקים קטנים ובינוניים לבין שאר העסקים. דן הוסיפה כי הנטל לא מתבטא רק בהקשר של חובת ההקלטה, אלא גם בחובת שמירת ההקלטה והפירוט בחשבוניות של מועדי השיחות. לדבריה, אחסון המידע לשנתיים כרוך עלויות משמעותיות. דן ציינה, כי "אין לדבר הזה אח ורע בכל העולם", וכי יש לזכור שבתקופה הזו של הקורונה המון עסקים ממילא קורעים תחת הנטל.

יועץ השרה לשוויון חברתי, עו"ד חי פסח הציג את המקרים הקשים שבהם הונו אנשים קשישים, תוך הפעלת שיווק אגרסיבי. החברה מציגה ללקוח שזכה במתנה ומבקשת תשלום בגין דמי משלוח, ומרגע ביצוע התשלום לחברה יש את נתוני האשראי של הקשיש, שהופך ללקוח שבוי. עו"ד פסח הדגיש כי מדובר באוכלוסיות שאינן יודעות להתמודד עם החברות. הדבר פוגע באמון של אותם קשישים, אשר מרגישים בושה נוראית שהונו אותם, אמר פסח. "אנו נחזיר את הכוח לצרכן אם נחייב את החברות להקליט את השיחות ולהנגיש אותן", הוסיף. כמו-כן ציין כי ביחס לניתוק משירות, החברה פעמים רבות לא מנתקת את הקשישים, שברוב המקרים אין להם טלפון חכם. כך הם נותרים ללא הוכחה בדבר היום שבו ביקשו להתנתק, אמר.

נציג הרשות להגנת הפרטיות, עו"ד עדן אברהם ציין כי זכות העיון היא חשובה ולכן יש להמציא העתק לצרכן. הוא הוסיף כי גם את הקלטת שיחה יש לשלוח, אבל באמצעי נכון ומאובטח. ככל שהאמצעי הוא מאומת ומאובטח אין מניעה מלשלוח את השיחה דרך הווטסאפ או המייל. יחד עם זאת, ציין כי ישנו קושי בפן של שמירה על הפרטיות,   עם זה שכל צרכן יהיה מוקלט. ברירת מחדל של הקלטה מנטרלת למעשה את אפקט ההסכמה, ועל כן הוא סבור כי עצם ההקלטה מהווה פגיעה בפרטיות. בהתייחס לסוגיה זו, השיבה היועצת המשפטית של הרשות להגנת הצרכן, עו"ד וינשטוק, כי ישנו איזון אינטרסים בין שמירה על פרטיות מחד לבין הגנה על זכויות הצרכן אל מול העוסק מאידך. באיזון האינטרסים יש כאן מקום לחייב הקלטה למרות ההתנגשות עם היבטי פרטיות, הבהירה. לדבריה, ברגע שאין חובה להקליט, לשמור ולמסור את השיחה, הרי שגם אם תהיה חובה להנגיש שיחה היא תרוקן מתוכן.

נציגת התאחדות התעשיינים, כרמל פלדמן אבוטבול, העירה כי חובת הקלטת השיחות צריכה להיות מוגבלת לשיחות המתבצעות למוקד השירות הטלפוני של החברה. לדבריה, שיחות בין הצרכן לבין העוסק שלא דרך מוקד השירות הן מעטות ונערכות באופן שאינו ישים לתיעוד – נעשות באמצעות הטלפון הנייד של מנהל המכירות בשטח. לכן, הקלטת השיחות הללו עשויה להביא הן לפגיעה בפרטיות של אותם גורמים אצל העוסק והן לתוספת עלויות משמעותיות ליישום החוק.  "יש לשים לב לעלות אל מול התועלת", סיכמה.

היועצת המשפטית של איגוד לשכות המסחר, עו"ד מירב ולדמן, הבהירה כי נקודת המוצא היא שלעסק אכפת מלקוחותיו, וכי הוא שואף לשמרם ואף להגדיל את חוג לקוחותיו. לכן, לעסקים אין אינטרס לפגוע בלקוחות. ולדמן הסבירה כי ישנם כמובן מקרים של עושק, אולם קיימת נטייה להחיל, בעקבות אחוז קטן של מקרים קשים, חוקים שונים ומכבידים על כלל העסקים. לדבריה, ההצעה עומדת בניגוד לגישת הממשלה בדבר צמצום הבירוקרטיה.

ח"כ מגן תלם סיכמה את הדיון באומרה כי הקלטה השיחה חשובה, וישנן תלונות רבות שהן תוצר של היעדר הקלטת שיחה. כמו-כן, מגן תלם עמדה על החובה להנגיש את השיחה באמצעים טכנולוגיים זמינים ונוחים, לרבות ווטסאפ או מייל, מבלי לשלוח את הלקוחות למרכזי השירות. מגן תלם בירכה על עבודת משרדי הממשלה לקידום הצעת החוק, וביקשה מנציגי משרדי הממשלה לקבוע תאריך ביחס להתקדמות החקיקה, כך שהצעת החוק תאושר בממשלה עד תחילת חודש מאי. בתוך כך, הדגישה כי יש לשים לב לנטל הרגולטורי ולעלויות המוטלות על העסקים, משום אין רצון, בייחוד בעידן הקורונה, להכביד על העסקים הקטנים. מגן תלם סיכמה את הדיון בציינה כי יש למצוא את האיזון הנכון בין רגולציה, עלויות והגנת הצרכן

כתבות נוספות בתחום

אנו שמחים להביא בעמוד זה מידע לתועלת הציבור. יחד עם זאת התכנים אינם מהווים עצה, המלצה או את עמדת האתר , ועל כל משתמש לבחון את המידע ולשקול איזה שימוש ראוי לעשות בו, רשימה זו אינה ממצה ואינה תחליף לייעוץ משפטי. אין באמור לגרוע מהאמור בתקנון האתר, לרבות בנוגע להגבלת אחריות. מערכת פורטל סייפטי נט עושה כמיטב יכולתה להביא בפניכם חדשות , כתבות ,מחקרים וידיעות מהארץ ומהעולם בפורטל המון אינפורמציה בתחום הבטיחות בכל הצעה בקשה רעיון נשמח באם תיצרו קשר

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בוא נשמור על קשר!

נשמח לעדכן אותך בחדשות ובהצעות האחרונות שלנו 😎

אנחנו לא שולחים ספאם! למידע נוסף ניתן לקרוא את מדיניות הפרטיות שלנו.