הענף הבנייה בישראל, אשר מהווה גורם מרכזי לצמיחתה הכלכלית של המדינה, עומד בפני פרק חדש. בהתמודדות עם אתגר הבטחת בטיחות העובדים באתרי הבנייה, חוק חדש נועד לפתור את המחסור הקיים בעוזרי בטיחות. החוק החדש, שעבר בכנסת לאחרונה, מציע שינויים מהותיים בדרישות להסמכת עוזרי בטיחות ובהרחבת תפקידם, תוך כדי שיפור התנאים והבטיחות באתרי הבנייה ברחבי המדינה
הכלכלי של המדינה. אך, האתגר המתמשך של הבטחת בטיחות העובדים באתרי הבנייה דורש תשומת לב רבה. עוזרי בטיחות תופסים תפקיד קריטי במניעת תאונות ובשמירה על תקני בטיחות, אך נתקלים במחסור חמור במקצוענים, מה שהוביל לפעילות לא חוקית וחסרת פיקוח במספר אתרים.
לאחרונה, תיקון חוק עוזרי בטיחות עבר בכנסת, כשיצחק מויאל מזהיר על חשיבותו. חוק זה קובע כי לשם קבלת הסמכה כעוזר בטיחות, נדרש ניסיון של שנתיים לפחות בתחום הבנייה, דרישה המבטיחה ידע מעמיק בענף. אך, חסם זה גרם למחסור של כ-5,000 עוזרי בטיחות, ולכן רבים הפעילו אתרי בנייה בניגוד לחוק.
החוק החדש מאפשר להנדסאים ולמהנדסים מעשיים בענף הנדסה אזרחית להיות עוזרי בטיחות מיד לאחר קבלת ההסמכה. כאלו עם ניסיון של שנתיים יחויבו בקורס של 45-100 שעות, ומי שאין לו ניסיון יעבור קורס של 100-150 שעות. החוק מרחיב את תפקידם ואחריותם של עוזרי הבטיחות, מה שיגביר את הבטיחות באתרי הבנייה.
תיקון זה הינו חלק ממסמך השרים שנחתם ב-2018, והוא צפוי לסייע למנהלי עבודה בפיקוח ובקליטת עובדים חדשים לענף. התיקון נועד להציל חיים ולשפר את רמת הבטיחות בענף.
החוק החדש מספק יתרונות רבים לענף הבנייה בישראל, כולל פישוט התהליך לקבלת הסמכה והגדלת מספר עוזרי הבטיחות. מויאל טוען כי החוק ישפר את רמת הבטיחות ויעודד קליטת עובדים חדשים. חשוב לעקוב אחר יעילות החוק לטווח הארוך ולהתאים אותו למציאות המשתנה של ענף הבנייה.
המינהל לבטיחות, אגף ההכשרה וגורמים נוספים שיתפו פעולה בהעברת התיקון, כאשר הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה תקח תפקיד חשוב בהכשרת עוזרי בטיחות חדשים לעמוד בדרישות החוק המתוקן